OneOutOfTen

The start

Het Privacy Dilemma

1 reactie

De op de site van de Guardian werd laatst deze vraag gesteld: of je als familie een 14 jarige zoon kunt tegenhouden om zijn vaders medische gegevens op zijn Facebook pagina te zetten. Hoe vreemd ook, het is wel een relevante vraag in deze door sociale media gedomineerde tijd. Een tante en een nichtje van de 14 jarige namen er aanstoot aan dat mensen dingen te weten konden komen, die zij als privé beschouwen, ook al ging die informatie aan sommigen voorbij aangezien zij niet op Facebook actief zijn.
Deze kwestie heeft vele aspecten die interessant zijn om uit te lichten, echter hier wil ik voornamelijk enkele aan privacy gerelateerde aspecten bespreken: wat is eigenlijk de privacy van gebruikers van Social Media, hoe zit het met de privacy van derden (mensen die niet op Sosial media actief zijn of bepaalde informatie privé willen houden), en tenslotte zal ik aandacht besteden aan hoe Sosial Media relaties tussen het privé en het publieke domein beïnvloeden.
Over de privacy van de gebruiker van de Social Media is altijd wel wat te doen. In september 2011 is er een onderzoek uitgevoerd door twee Microsoft medewerkers, Danah Boyd en Alice Marwick over de betekenis van privacy voor tieners en strategieën om deze privacy te bevorderen in een social network maatschappij.
Over het begrip privacy voor tieners zeggen de auteurs dat het voor tieners belangrijk is welke controle ze hebben over wie de op het internet geplaatste informatie onder ogen komt. Bij ouderen is dat niet zo’n punt, die zijn veel voorzichtiger met wat ze op internet zetten. Zij beschouwen juist hun huis als hun privé sfeer (my home is my castle) en zij geven het begrip privacy daarmee een meer plaatsgebonden betekenis. Verder stellen de auteurs dat ouders macht hebben over de tiener en er toe neigen zich te bemoeien met de content en relaties van hun kinderen op de Social Media. Maar hiermee schenden zij nu juist weer het privacy gevoel van de tiener.
Voortbreiend op deze betekenis van het begrip privacy, is voor de 14 jarige jongen zijn Facebook pagina zijn sociale omgeving. In deze omgeving bepaalt hij wat door wie wordt gelezen, of althans, dat denkt hij. Bemoeienis met de content van deze pagina door de familie zou, volgens de auteurs, door hem dus als een onwenselijke privacy schending worden ervaren.
Hier tegenover staat de familie die ook het gevoel heeft dat hun privacy word geschonden omdat hun sociale omgeving alles lijkt te weten wat er zich binnenshuis en in de familie, omtrent de zieke vader afspeelt. Zij zien juist dit als een grove inbreuk op hun privacy.
In mijn ogen is het een wat wonderlijke kwestie dat er wel publieke media wordt opgezocht om een oplossing voor dit probleem te vinden. Hiermee lijk je als je het mij vraagt eerder te bereiken dat iedereen zich met de zaak gaat bemoeien, de Guardian is namelijk geen kleine speler. Er moet opgepast worden dat zij door deze stap niet het zogenaamde Streisand effect te weeg brengen, en alleen maar meer mensen zich met de “familie aangelegenheid” gaan bemoeien.
Facebook is de lachende vierde in dergelijke situatie, het gebruikersprofiel van de jongen is weer een klein beetje accurater, wat maakt dat zij weer iets relevantere reclame op de jongen zijn pagina kunnen tonen. Het zelfde geldt voor het profiel van de mensen die via de applicatie hun sympathie uiten aan de jongen. Als een bloemist een bloemetje verkoopt door dat Facebook aan de juiste persoon op het juiste moment de reclame heeft laten zien van deze bloemist, zal hij zijn reclame acties via de site voortzetten. Dat is uiteindelijk waar het in social-media-land om draait, reclame inkomsten.
Maar terugkomend op het probleem lijkt het hem te liggen in dat de sociale (media) omgeving van de jongen overlap kent met die van zijn familie. De 14 jarige jongen lijkt er troost te vinden in het delen van informatie en de aandacht die het trekt. Terwijl de tante en het nichtje de aandacht, die zij als derde krijgen, juist als onwenselijk ervaren.
In mijn opinie zal hier een middenweg moeten worden gevonden, net als voor het Sosial Media tijdperk zal je met de omgeving tot een oplossing moeten komen voor gezamenlijke problemen. Het als familie niet door een deur kunnen lijkt mij voor geen van alle partijen een wenselijke situatie en daar staat privacy buiten.
In mijn ogen kan de zoon aanpassen met wie hij deze informatie deelt. Facebook voorziet in uitgebreide mogelijkheden om te selecteren wie wat onder ogen komt. Door het aanmaken van een groep van mensen die de informatie betreffende zijn vader niet onder ogen mag komen omdat zij bevriend zijn met de tante en/of nicht lijkt mij een mooie tussen oplossing.
Mocht dit voor de tante en nicht niet een bevredigende oplossing blijken denk ik toch dat er een none-facebook-onderwerp van de situatie gemaakt zal moeten.

Advertenties

One thought on “Het Privacy Dilemma

  1. Pingback: Evoluerend Social Media-Land « OneOutOfTen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s